Tassie Tassie Tasmanië - Reisverslag uit Hobart, Australië van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu Tassie Tassie Tasmanië - Reisverslag uit Hobart, Australië van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu

Tassie Tassie Tasmanië

Blijf op de hoogte en volg Sharon

08 Februari 2017 | Australië, Hobart

Tasmanië, het zuidereiland van Australië waarvan ze zeggen dat het wat weg heeft van Nieuw-Zeeland. Ik vlieg op Hobart, de hoofdstad. Een leuke havenstad met bergen erachter, geeft een mooi plaatje. Op zaterdag staat er een leuke markt waar ze zelfs de Nederlandse oliebollen verkopen (jeeeej) en daarnaast zijn er verschillende musea te bezoeken. Ik breng een bezoekje aan MONA (museum of national art), een gigantisch museum waar iedereen over praat. In dit museum worden interessante, indrukwekkende maar ook vreemde exposities getoond. Zo is het de thuis van de Cloaca (poo) machine, een apparaat waarbij er door middel van een aantal glazen kommen die aan elkaar verbonden zijn met buizen een spijsverteringsstelsel wordt na gebootst. Deze machine wordt 2x per dag 'gevoerd' en poept..... bizar. Het stinkt er ook echt. Ik ben er tijdens 'etenstijd' en zie hoe een vrouw heel serieus croissantjes aan het snijden is en dit in de machine aan het stoppen is. Dusss, waar sta ik naar te kijken?

Mount Wellington, een van de bergen achter het stadje, kan je beklimmen en geeft een mooi uitzicht over de stad en de haven met de zee erachter. Als ik Hobart achter me laat is het nog bloedheet, onder aan de berg is het best koud en op de top sneeuwt het zelfs! Wat een verschil. Ik ben een van de weinigen die naar boven loopt, de meesten rijden naar boven met de auto. Het uitzicht is waanzinnig!

Om meer van het eiland te kunnen zien heb ik een 5-daagse tour geboekt die een rondje over het eiland maakt. Met een onwijs leuke groep vertrekken we richting Strahan, ten noord-westen van Hobart. We brengen een bezoekje aan het Mt Field national park, voor een mooie wandeling naar de Russell Falls. We zien hier ook een Patymelon, een kangaroe soort dat een beetje weg heeft van de wallabie. Ook maken we een stop bij het Franklin-Gordon Wild River Park, waar we een wandeling maken naar de Nelson Falls. Prachtig natuurgebied met mooie watervallen. Helaas kan ik geen platypus spotten... We slapen in een soort vakantie huisjes en ook al is er niet echt een gezellige gemeenschappelijke ruimte, maken we er toch een gezellige avond van met z'n allen.

Op dag 2 gaan we een hike maken door het regenwoud. En het is natuurlijk geen regenwoud zonder ... regen. Ik vind het eigenlijk niet eens zo erg, in tegenstelling tot sommige anderen heb ik goede kleding en schoenen mee genomen. Ondanks de regen geniet ik van de wandeling, het hoort er bij. We lopen naar de Montezuma falls, een andere mooie (en vooral hele hoge) waterval. De lange smalle touwbrug over de rivier geeft een mooi overzicht. In de middag gaan we lekker uitwaaien op het strand, waar de zee ruig is, de golven hoog en het strand gevuld is met kleine blauwe aangespoelde kwalletjes. Aan het eind van de middag staat het langst lopende toneelstuk van Australië op het programma, een erg leuk interactief stuk (gelukkig waren er genoeg kinderen aanwezig die graag mee wilden doen, zodat ik geen rol toe bedeeld kreeg). En ook deze avond sluiten we af met spelletjes met de groep.

Op dag 3 gaan we naar Cradle Mountain, dit is een van de redenen voor mij geweest om een tour te doen. Zin in! Er staat super veel wind en het is KOUDDD. De helft van de groep schaft nog even warme kleding aan bij de shop voordat we aan de wandeling beginnen en ik ben blij dat ik mijn sjaal en muts bij me heb! Ik denk dat de gevoelstemperatuur lager ligt dan het vriespunt. Maar vanaf het begin van de hike is de omgeving al zo waanzinnig mooi! De hike is goed te doen, al zijn sommige stukken wel erg steil omhoog en maakt de wind het een stuk zwaarder. Ook al is iedereen aan het klagen over de rukwinden waardoor je op een recht stuk al uit balans gebracht wordt, ik vind het wel wat hebben en ik kan er om lachen. Op sommige stukken zijn er touwen om je aan op te kunnen trekken. Best een klim, maar het uitzicht is zo adembenemend mooi, dat de kou mij niks meer kan schelen. Het einde van de hike loopt door een kleurrijk gebied en zie ik wombats!
We rijden door naar Launceston waar we de nacht zullen doorbrengen. Hier is het opeens een stuk warmer! Geen dikke kleding meer, laagjes en mutsen, een jurkje is warm genoeg. Wat een contrast. Met de groep gaan we uit eten bij een pizza place, heel erg gezellig! Hier spelen we ook nog pool en we sluiten te avond af met spelletjes in het hostel.

De volgende dag staat Bay of Fires op het programma. Liepen we gisteren nog in de dikste kleding die we mee hadden, liggen we nu heerlijk in het zonnetje te bakken in onze bikini's. Zo'n mooi strand ook! Je kan op de rotsen liggen of in het zand. De rotsen zijn oranje gekleurd wat echt een super mooi plaatje geeft. Het water is alleen koud!! Heerlijk even relaxen! Na dit mooie strand rijden we door naar nog 2 andere strandjes en uiteindelijk naar Bicheno waar we zullen overnachten.

Dag 5, de laatste dag alweer! Time flies when you're having fun. Vandaag maken we een mooie hike naar een uitkijkpunt over Wineglass bay, een mooi gevormd strand. Maar de hike zelf vind ik al heel leuk. Vanaf hier lopen we naar beneden naar het strand. Pas als ik met mijn voetjes in het water sta, zie ik dingen erin drijven. Kwallen! Giga, rood witte kwallen. En dan komt er een golf onze kant op en proberen we nog snel weg te rennen, maar de kwallen worden onze richting opgespoeld. Ik denk dat ze me niet geraakt hebben maar ik voel gelijk een beetje een brandend gevoel aan mijn voeten en even later verschijnen er bultjes. Oepsie. Gelukkig is het allemaal niet zo erg.
In de middag rijden we naar het wildlife park, waar we kangaroes te eten kunnen geven. De beesten vechten letterlijk met elkaar om eten van mij te kunnen krijgen. Super schattig. We krijgen een rondleiding en we zien de tasmanian devils! Ik had er al eentje langs de weg zien liggen met zijn bek open, jeetje wat een tanden! Verder zijn ze eigenlijk kleiner dan ik had gedacht. Het is nu al een van de vele parken die ik heb bezocht, toch blijft het leuk.

En dat was Tasmanië dan alweer. Ik heb met deze groep zulke fantastische dagen gehad dat ik het nog best lastig vind om weer afscheid te nemen en door te moeten gaan, te schakelen voor het volgende. Ik weet dat ik een leuke tijd in Sydney ga hebben, maar toch wil ik nog niet gaan!