Wanaka, Mt Cook & Christchurch - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu Wanaka, Mt Cook & Christchurch - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu

Wanaka, Mt Cook & Christchurch

Blijf op de hoogte en volg Sharon

06 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Wanaka wordt vaak vergeleken met Queenstown, al is het hier een stuk rustiger. Het stadje/dorpje ligt tussen de bergen en aan lake wanaka. Als je van hiken houdt is dit the place to be.

En ik houd er wel van dus doe ik er aardig wat: mount Iron, de Rob Roy glacier track, Roy's Peak en de Isthmus Peak track. Mount Iron is om weer in te komen (ik heb ook nog best wat spierpijn van de Ben Lomond track) en geeft een mooi uitzicht over het plaatsje. De Rob Roy glacier is wel een stukje van het centrum af, dus nemen we een taxi die door verschillende riviertjes moet rijden om er te komen. Het is een track van 4 uur heen & terug, niet verkeerd! Nadeel van de taxi is (naast dat het een aardig dure is) hij ons pas na 5 uur kan ophalen, niet ideaal. Het is wel een mooie track met een goed uitzicht op de glacier nog hoger in de bergen. We zijn nu dichterbij als in fox glacier.

Met de Roy's Peak doen we het anders. We regelen een taxi voor heen en zien wel hoe we terug gaan (lopen zou ook nog te doen zijn). De weg omhoog is best lang en een klein beetje saai, door de weilanden in zo'n 2.5 uur omhoog over een zigzaggend pad. Het is best wel toeristisch maar het is ook wel te zien waarom: een waanzinnig mooi uitzicht over de verschillende wateren en bergachtige omgeving. Er is 1 uitzichtpunt waar iedereen blijft hangen, als je Roy's Peak googled krijg je ook foto's hiervan. Super mooi, maar je kan nog hoger. Het is nog wel verder dan ik dacht, maar het is het meer dan waard. Het kan dus nóg mooier! Ik ben blij daar we op tijd vertrokken zijn want het wordt nu toch wel zweten in de hitte. We komen tegelijk met 2 jongens beneden die ons kunnen mee nemen terug naar wanaka: relaxt!

Omdat de omgeving van wanaka zo mooi is en iedereen in het hostel praat over de Isthmus peak, wil ik deze eigenlijk ook gaan hiken. Enige probleem: het is best ver van het centrum af (half uur rijden) en er gaan geen bussen die kant op. Het antwoord van de staff in het hostel: go hitchhiking! Samen met een jongen uit het hostel besluit ik ervoor te gaan. En in het begin valt dat toch wel tegen, na een half uur hebben we nog geen lift. Gaat het ons nog wel lukken? Maar dan gaat het snel: een local met eigenlijk te weinig ruimte in zijn auto stopt wel voor ons. Opgepropt op zijn opgeklapte banken kunnen we een stukje mee. Voor het volgende stukje staan we letterlijk 30 seconden met onze duim in de lucht als er al een camper voor ons stopt. Dat ging makkelijk! Het stel zet ons af bij het begin van de track en we kunnen beginnen! De track is eigenlijk redelijk vergelijkbaar met de Roy's peak track, alleen dan minder toeristisch. Misschien is het uitzicht bij Roy's peak wel net iets mooier, maar ik ben blij dat ik tijd genoeg heb om allebei te doen. Ik heb er wel moeite mee vandaag, misschien door de vermoeidheid van afgelopen hikes, misschien door de blaren op mijn voeten of misschien toch door de snelheid van mijn gezelschap, wat bijna niet bij te houden is. Toch ben ik dan wel weer blij als ik op de top sta en van het mooie uitzicht kan genieten.

De laatste dag in wanaka loop ik rond in het zonnetje, o.a. naar that wanaka tree. In lake wanaka groeit 1 boom uit het water, wat zo'n mooi gezicht geeft! De meest gefotografeerde boom en ik snap wel waarom. 's Avonds loop ik nog eens hierna terug om van dit plaatje te genieten met de kleuren van de ondergaande zon op de achtergrond. De meeste mensen zijn of helemaal lyrisch van queenstown óf van wanaka. Ik weet niet of ik tussen deze 2 kan kiezen. Het bruisende leven in queenstown met de vele activiteiten of de rust en de mooie hikes in wanaka. Gotta love both!

Op een omstreden manier reizen we naar Mount Cook. We dachten de drukte rondom queenstown tijdens de marathon mooi ontweken te hebben, maar de hele meute die nu weer terug keert of verder trekt maakt dat de bussen allemaal vol geboekt zitten. Met de bus kunnen we naar Twizel afreizen, om vanaf daar een shuttle naar Mount Cook te pakken. Aan het eind van de dag komen we hier aan, waar we kunnen overnachten en de volgende de omgeving kunnen verkennen. Het hostel heeft zo'n mooie ligging, in de vallei tussen alle bergen in. Ik kan hier zo van genieten!
De volgende dag ga ik op weg naar de berg Mount Cook, zin in! De hookervalley walk is een keer een makkelijke wandeling, je hoeft niet omhoog te klimmen, de bergtoppen zijn al naast de vallei. Alle toppen zijn bedekt met veel sneeuw, terwijl de temperatuur toch best wel warm is. Het uitzicht op Mount Cook is ansichtkaart-waardig, de spitse bergtop met plakkaten sneeuw, het meer ervoor met drijvende ijsschotsen en de bergen eromheen. Aan het eind van de middag worden we opgehaald en met shuttle gebracht naar het gehucht Twizel om daar de nacht door te brengen.

Laatste stop in Nieuw-Zeeland is Christchurch. Niet te geloven dat de tijd hier zo snel voorbij is gevlogen. Christchurch is niet zo heel bijzonder. Vanaf hier wilden we eigenlijk naar Kaikoura, maar door de nasleep van de aardbeving is dit plaatsje nog steeds onbereikbaar. In plaats daarvan gaan we een dagje naar Hanmer springs, om te relaxen in de hotsprings. Heerlijke afsluiter zo hoor!

En dan is het alweer tijd om Nieuw-Zeeland te verlaten. Wat heb ik toch genoten en vele hoogtepunten mee mogen maken. De zeiltocht door de bay of islands, het Black water raften in de waitomo caves, mijn bezoek aan de maori village, White water raften van een 7m hoge waterval, de tongariro alpine crossing, de fjorden in het zuiden, skydiven, bungeejumpen, jet boaten door de canyons en de vele hikes. Ik ben benieuwd of Australië dit kan overtreffen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 26 Aug. 2015
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 7795

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2016 - 10 Maart 2017

Nieuw-Zeeland & Australië

01 September 2015 - 16 December 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: