Kangaroo Island & Shark cage diving Port Lincoln - Reisverslag uit Kangaroo Island, Australië van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu Kangaroo Island & Shark cage diving Port Lincoln - Reisverslag uit Kangaroo Island, Australië van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu

Kangaroo Island & Shark cage diving Port Lincoln

Blijf op de hoogte en volg Sharon

30 Januari 2017 | Australië, Kangaroo Island

In Melbourne leer ik een Nederlandse jongen kennen met een huurauto die ook naar Kangaroo Island wil gaan. Perfect! De tours over dit eiland zijn mega duur (hoewel de overtocht met auto dit ook is) maar nu kunnen we doen wat we zelf willen. Om 04.45 moeten we al vertrekken uit Adelaide om de eerste ferry van 07.00 te kunnen halen. 9 jaar geleden was Kangaroo Island een van mijn hoogtepunten en ik hoop dat het eiland me dit keer niet zal teleurstellen. Een van de redenen waardoor het toen zo leuk was, is toch wel ons bezoek aan Pauls Place, een kleine wildlife farm. Ik weet nog zo goed dat we daar binnen kwamen lopen en Paul aan mij vroeg of ik een kangaroo wilde voeren. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen, waarop hij het beest optilt, omdraait en aan mij geeft als een baby. En zo voer ik het (zware) dier een flesje. Mijn vader wordt weer tegen een schutting geplaatst en terwijl Paul voer op het hoofd van mijn vader plaatst, zien wij Emu koppen verschijnen en het voer van zijn hoofd afpikken (wat nog best pijn kan doen). Te leuk en grappig. Daarnaast hebben wij hier een koala mogen knuffelen, wat niet op veel plekken kan.
Nu staat er helaas op zijn website dat hij tijdelijk gesloten is, maar omdat hij wel een nieuwe website heeft besluiten we hem toch te bellen. Paul geeft inderdaad aan tijdelijk gesloten te zijn, maar dat we hem maar een belletje moeten geven als we op het eiland zijn. En dit is ook het eerste wat we doen op het eiland, maar we krijgen helaas geen gehoor. Met de auto verkennen we het oosten en het noord-oosten van het eiland. Kingscote, verschillende strandjes en uitkijkpunten, we kunnen stoppen waar we willen en stoppen overal. Heerlijk de vrijheid van een auto! Dan rijden we langs Pauls Place en zie ik hem voor de ingang staan. Opnieuw geeft hij aan tijdelijk gesloten te zijn maar hij vraagt ons hem te volgen en wijst onderweg koala's in de bomen en voert wilde kangaroes voor zijn vakantiehuisjes. Wanneer hij begint te roepen, komen ze van alle kanten met hoge snelheid aangesprongen. Paul heeft een mooie kampeerplek voor ons, maar omdat het die avond gaat stormen, biedt hij ons een vakantiehuisje aan voor bijna niks. Aan de kust, met kangaroes in de tuin. En, tegen alle verwachtingen in, wil hij toch een tour doen voor ons en 2 andere toeristen die in zijn huisjes verblijven. Hoe bijzonder!
We verkennen het noorden van Kangaroo Island en rijden na veel mooie plekken te hebben gezien terug naar Kingscote om te kijken hoe de pelikanen gevoerd worden. Als ik als eerste op de tribune ga zitten weten ze hoe laat het is en verzamelen ze zich op het platform onder de tribune. Flashbacks naar het pelikaan voeren op de galapagos eilanden, wat maak ik toch veel mooie dingen mee.
Onze privé tour bij Pauls Place is fantastisch. Geen trucs zoals de vorige keer, maar we krijgen nu echt de tijd om kangaroes te voeren, rond te kijken en vooral om een koala vast te houden (de vorige keer was het snel foto maken en werd het dier weer door gegeven). Ik krijg ook een slang omgehangen, zwaar aan mijn nek! Heel bijzonder dat we dit mee mogen maken en dat deze mensen nog bestaan met zoveel passie!

Dag 2 op Kangaroo island rijden we eerst naar de grotten, waar we een tour krijgen. Blijft toch leuk om in verschillende grotten te kijken. Vanaf hier rijden we naar Flinders chase. De remarkable rocks zijn zo mooi! Oranje gekleurde rotsen in verschillende vormen. We maken ook een wandeling naar het platypus lagoon in de hoop er een te spotten. We blijven lange tijd rond hangen maar tevergeefs. Wel spotten we nog meer koala's in de bomen, wallabies, feranen en een echidna (soort egel met lange snuit). We rijden terug naar het kampeerplekje op de grond van Paul waar we mogen kamperen en we zetten het tentje op. Om ons heen zijn veel wilde kangaroes en wallabies die komen kijken wat we aan het doen zijn. Als ik mijn eten zit te eten komt er eentje binnen een meter afstand een kijkje nemen! 's Nachts horen we ze ook het tentje voorbij hoppen, zo'n bijzondere ervaring!
De laatste dag op het eiland nemen we een kijkje bij Little Sahara, waar je van de zandduinen kunt sandboarden en gaan we zeehonden spotten op seal bay. En dan zit Kangaroo Island er alweer op! Opnieuw een van mijn hoogtepunten van mijn reis!

Vanaf Kangaroo Island ga ik gelijk door naar het vliegveld van Adelaide om naar Port Lincoln te vliegen. In een mini vliegtuigje (11 rijen van 3 stoelen), zo klein heb ik hem nog niet gehad! Port Lincoln is een klein havendorpje waar eigenlijk niets te beleven is behalve 1 ding: shark cage diving. En dat ga ik doen!! Sterker nog, daarvoor vlieg ik hier helemaal heen.
Vroeg in de ochtend wordt ik samen met wat grote gasten opgehaald bij het hostel. Met een boot met ong. 48 mensen varen we de zee op. Het is nog 3 uur varen voor we op de plek van bestemming zijn. Spannend! Maar ook zo onwerkelijk. Het duurt niet heel lang of we zien de eerste haai verschijnen, die te zien is vanaf de boot. Aaaah, ik ga het echt doen! De groep wordt opgedeeld in groepjes van 8 die tegelijk de grote kooi in gaan. Het eerste groepje wordt in een wetsuit gehezen en we krijgen uitleg. Elk groepje krijgt zo'n 45 min. in de kooi, best nog een lange tijd! Anderhalf uur kijk ik toe hoe het de andere groepen vergaat en de haaien vanaf de boot. Als groep 3 het water in gaat, ga ik als onderdeel van groep 4 een wetsuit aantrekken. Ik weet niet wat ze denken, ik krijg maat xl en daar moet ik het mee doen! En dan is het tijd! Je krijgt niet een hele duikuitrusting, maar het mondstuk die boven je vast zit. Het water is KOUDDD. Zo koud dat ik er niet aan kan wennen. Gelijk in de kooi zie ik een haai zwemmen! Het is zo bizar en onwerkelijk dat het eigenlijk geen moment eng is. Gefascineerd kijk ik hoe het best voorbij komt zwemmen (wat zien ze er eigenlijk dom en ongevaarlijk uit). Tot er eentje voor het eten gaat waarmee hij gelokt wordt. Hij zwemt recht op de kooi af met zijn bek vol tanden geopend en draait vlak langs de kooi weg. Whaaaaa dat is gaaf zeg! Dit gebeurt 2x en we zien ook 2 haaien tegelijk. De 45 min. vliegen voorbij! Voor ik het weet moet ik er alweer uit. Aan boord pak ik een lekker warme douche en staat er een lunch op me te wachten. Als alle groepen geweest zijn, wordt de kooi weer binnen gehaald en lig ik lekker in het zonnetje als we terug varen. Wat is dit een gave ervaring geweest!

De volgende dag ben ik nog in Port Lincoln en heb ik geen idee wat ik kan doen. Ik raak aan de praat met een man die gids is van een klein groepje en hij neemt mij mee met zijn groepje naar een strandje bij het nationaal park. Wat een mazzel weer! Ik heb geen tijd gehad om mijn zwemkleding aan te doen, dus neem ik maar een duik met mijn kleren aan. Echt een super mooie plek om te zwemmen! En dan zien we een paar meter van ons af dolfijnen in het water zwemmen, zo bijzonder! Als ze voorbij gezwommen zijn volgen we ze een stuk met het busje en zien we ze surfen op de golven, zo'n leuk gezicht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 26 Aug. 2015
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 7806

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2016 - 10 Maart 2017

Nieuw-Zeeland & Australië

01 September 2015 - 16 December 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: