The amazing amazon - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu The amazing amazon - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Sharon Bijster - WaarBenJij.nu

The amazing amazon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

30 September 2015 | Peru, Iquitos

Vanuit lima zijn wij gevlogen op Iquitos, een stadje dat alleen te bereiken is per vliegtuig of per boot (maar dan ben je 3 dagen onderweg). Het stadje is veel groter dan we hadden gedacht met onwijs veel 'mototaxi's'. Leuk hostel kunnen regelen waar het ontbijt al op ons stond te wachten, nice!

In Iquitos hebben we een 4 daagse tour geregeld de amazone in. Toen we aan het zoeken waren naar een boekingskantoor, zagen we nog toeristen politie zitten in een kantoortje met een vrouw die zei dat ze haar geld terug aan het vragen was omdat ze over alles gelogen hadden. Zo kan het dus ook.. Wij hebben meer mazzel, het eerste kantoortje heeft goede prijzen en goede recensies op het Internet.

De volgende ochtend naar de jungle vertrokken. Eerst een stuk met de auto naar Nauta, vanaf daar met het bootje naar de lodges. Super leuk, midden in de jungle van die leuke hutjes en omdat er weinig mensen waren ivm het laagseizoen hoefden we deze niet met anderen te delen. Tijdens de lunch zagen we de eerste tarantula tegen 'het raam' (een gaasje) voorbij lopen. Welcome to the jungle! We kregen een eigen gids, dus we konden ons programma invullen zoals we wilden, heel relaxt! Na de lunch zijn we grijze en roze dolfijnen gaan spotten. Omdat het rivier dolfijnen zijn, zijn deze een slagje kleiner dan de dolfijnen die we kennen van het dolfinarium. De roze dolfijnen zijn wel wat groter en hebben een stompe neus. Ook hebben we een dorpje bezocht om te zien hoe primitief deze mensen leven, al lijken ze wel het beste ervan te maken met scholen en een volleybalnet. Voor het eerst een luiaard in de boom gezien en later ook nog eentje mogen vasthouden! Pablo ♡ echt te leuk. Deze luiaard is als kleintje gevonden en opgevoed door mensen, waardoor hij ook niet gevangen wordt gehouden maar zelf terug blijft komen. Hoe deze beesten bewegen is ook fascinerend, als in slow motion. Pablo was heel knuffelbaar met zijn armpjes om je nek en zijn voeten om je middel, kon er geen genoeg van krijgen!
Na het eten hebben we een nachtwandeling gemaakt in de jungle, waar we met name tarantulas zijn tegen gekomen.

Op de tweede dag hebben we gehiked door de jungle waar we veel apen hebben gezien, een grote toekan en andere soorten vogels. De gids leerde ons hoe water te vinden is (uit sommige lianen), hoe we zelf touw konden maken (door schors te pellen en te scheuren) en hoe je de weg terug kon vinden. Erg leerzaam!
Na de lunch zijn we met een bootje verder de rivier op gaan varen, op zoek naar een goede plek om te kamperen. Omdat het droog seizoen is, staat het water van de rivier erg laag, waardoor we op verschillende plekken vast kwamen te zitten door boomstammen op de bodem. In het schemer licht ons tentje opgezet, wat bestond uit een hangmat, muskietennet en een stukje zuil, opgehangen met takken en zelfgemaakt touw. Dit voelde wel echt als survivallen. Boven een vuurtje hebben de gidsen voor ons gekookt. Na het eten hup het bootje weer in in het donker om meer nachtdieren te spotten. Hier hebben we kikkers gezien en een slang. 'S nachts hebben we dus letterlijk geslapen tussen de vogelspinnen, slangen en de apen. Wat een bijzondere ervaring!

De derde dag werden we wakker en zaten de 'squirell aapjes' boven ons hoofd (de doodshoofd aapjes die wij kennen van de apenheul). Na het ontbijt zijn we gaan vissen op piranha's. In de volle zon was het lastig uit te houden (het is hier rond de 40 graden). Ik heb geen piranha aan de haak kunnen slaan, maar wel een catfish (vissen met snorharen die knorren).
Na de lunch zijn we opnieuw de jungle ingegaan om meer dieren te spotten en te klimmen in reusachtige bomen. Voelde heerlijk.
'S avonds in het donker zijn we op zoek gegaan naar kaaimannen. Ineens duikt de gids in het water en komt hij terug met een kleine kaaiman, bizar! Deze mochten wij ook vasthouden en dat hebben we natuurlijk niet afgeslagen :)

De vierde en alweer de laatste dag in de jungle, wat is de tijd voorbij gevlogen en wat maken wij bijzondere dingen mee! 'S ochtends voor dag en dauw opgestaan om vogels te spotten vanuit het bootje op de rivier. Er zitten verschillende grote roofvogels, en af en toe vliegen er ara's of papegaaien over. Ik vond dit een heerlijke manier van wakker worden in het warme, opkomende zonnetje. Wat is dit genieten. (E disfrutado!) Na het ontbijt weer op piranha's gaan vissen om dit keer er wel eentje aan de haak te slaan! De vissen zijn niet al te groot en ook al zien de tanden er scherp uit, het is moeilijk voor te stellen dat het zoveel schade aan kan richten.
Hierna zijn we naar het meer gevaren waar we opnieuw dolfijnen hebben gespot en hebben gezwommen in het warme water. Vrij bizar dat al het water waar we op hebben gevaren in elkaar overloopt, dus we technisch gezien tussen de piranha's en de kaaimannen zwommen, al waren die op deze plek niet te vinden. We hebben ons zelf lekker ingesmeerd met modder dat goed was voor de huid, en ons weg laten zakken in een soort drijfzand.

Na de lunch zat ons verblijf er toch echt op. Hoewel we alles gezien en gedaan hebben, had ik het hier nog wel even vol kunnen houden. Een rustgevende & unieke plaats, we zijn weer een ervaring rijker!

De avond hebben we in iquitos afgesloten door uit te gaan met onze gidsen, een erg leuke avond gehad. De bachata geleerd en gehuild van het lachen. De dierentuin van iquitos hebben we de volgende dag bezocht, waar we voor het eerst zeekoeien hebben gezien & gevoerd. Check :) ook de butterfly farm was een bezoekje waard.

Wij hebben genoten van deze ervaringen in de amazone en we zijn benieuwd wat de komende tijd ons gaat brengen!